Vai saldi augļi un ogas var būt pamatēdiena sastāvdaļa?

Kontrasti ēdienos daudziem šķiet kaut kas ļoti neparasts, tomēr mūsdienās ļoti bieži pamatēdieni tiek papildināti ar dažādām saldām ogām un augļiem. Saldās dabas veltes tiešām var ļoti veiksmīgi sakombinēt gan ar gaļu un dzīvnieku izcelsmes produktiem, gan citiem augu izcelsmes produktiem, bet, ļoti svarīgi ir panākt, lai garšas būtu saskanīgas. Nav svarīgi, vai gatavojiet mājās, vai ēdiet restorānos, pamēģiniet kādu no sekojošajām kombinācijām.

Viens no tradicionālākajiem augļiem, ko izmanto pamatēdienu gatavošanā ir citroni. Tas noteikti nebūs nekāds jaunums daudziem ēdiena gatavotājiem. Citronu sulu plaši izmanto visdažādākajām marinādēm, mērcēm, salātiem un arī daudz kur citur. Citrona sula gandrīz jebkuram ēdienam var piešķirt patīkamu, neuzkrītošu skābumu, kā arī ļoti svaigu un patīkamu smaržu. Noteikti varat pamēģināt nobaudīt dažādas zivis citrona marinādē, lai saprastu, cik ļoti citrons spēj uzlabot šo produktu garšu.

Izcils papildinājums dažādiem gaļas ēdieniem būs konservēti ananāsi. Tiem pašiem par sevi ir izteikta garša, turklāt vairumā gadījumu tie ir arī ļoti saldi. Tieši izteiktais saldums lieliski var papildināt spēcīgos un smagos gaļas ēdienus. Īpaši laba kombinācija ir ananāsi un visas gaļa. Par šīs kombinācijas saderību, varat pārliecināties, nobaudot visiem labi zināmo picu ar vistas fileju un ananāsiem.

Vēl viens no diezgan plaši izmantotiem augļiem, pamatēdienu gatavošanā ir apelsīns. Tā ietekme uz ēdieniem ir līdzīga kā jau minētajam citronam, proti, tas piedod nelielu skābumu un atsvaidzinošu aromātu, tomēr tie ir saldāki. Apelsīnus arī var izmantot gaļas marinēšanai, bet tie labāk ies kopā ar putnu gaļu. Arī svaigo lapu salātiem apelsīni spēs piedod vajadzīgās garšas nianses. Diezgan populārs ēdiens ir pīle, apelsīnu mērcē, kas lieliski atklās apelsīnu saderību ar putnu gaļu.

No ogām, pamatēdienu gatavošanā populārākās ir dzērvenes. Noteikti būsiet dzirdējuši par to, ka amerikāņiem Pateicības dienā viens no galvenajiem ēdieniem ir tītars ar dzērveņu mērci. Tas ir ēdiens, kuru noteikti vajadzētu nobaudīt, taču dzērveņu mērce lieliski sader arī ar daudziem citiem gaļas ēdieniem un arī salātiem. Vēl dzērvenes tiek izmantotas gaļas marinēšanā. Ja kādreiz paši marinējat gaļu šašlikam, noteikti pievienojiet arī dažās dzērvenes.

Vēl bieži vien pamatēdienos izmanto vīnogas. Tās ir ļoti saldas un daudziem šķiet nesavienojamas ar sāļiem ēdieniem, tomēr vīnogas lieliski papildina gan gaļu, gan sāļos salātus. Vīnogas var pat izmantot kā pildījumu gaļai. Arī salātos bieži vien tiek izmantotas gan zaļās, gan sarkanās vīnogas. Protams, arī siera platēs neatņemama sastāvdaļa bieži vien ir vīnogas.

No mazliet netradicionālākām, saldām ogām, pamatēdienu gatavošanai, var minēt zemenes. Tās pamatēdienā daudziem varētu šķist, kas ļoti neparasts un pat nepieņemams, taču, tās lieliski var papildināt zaļo lapu salātus. Noteikti izmēģiniet lapu salātus ar zilo sieru un zemenēm. Tas liks saprast, ka šī kombinācija ir pat ļoti saskanīga un zemenes ir kā radītas, lai papildinātu salātus.

Līdzīga situācija ir arī ar kazenēm un avenēm. Tās ir vēl saldākas nekā zemenes, bet arī šīs ogas lieliski iederēsies lapu salātos. Ļoti plaši tās tiek lietotas kā papildinājums, dažādām gaļas uzkodu platēm. Vēl avenes ir ideāli piemērotas, lai pagatavotu mērces. Noteikti nobaudiet jēra gaļu aveņu mērcē.

Šīs ir dažas no kombinācijām, ko varat izmēģināt, bet tās nebūt nav vienīgās. Garšas izjūta katram ir individuāla, līdz ar to varat eksperimentēt ar saldajām uz sāļajām garšām, līdz atrodat kaut ko sev piemērotu.

Idejas ātri pagatavojamām brokastīm

Brokastis ir dienas svarīgākā ēdienreize, taču tai nereti tiek atvēlēts vismazāk laika. Parasti brokastis aprobežojas vien ar pāris sviestmaizēm un kafiju, vai labākajā gadījumā ar omleti, taču ar to vien nepietiek, lai enerģija būtu līdz pusdienām. Ja jums nav laika veltīt daudz laika brokastu gatavošanai, bet vēlaties ēst veselīgi, jums varētu noderēt kāda no ātro, bet veselīgo brokastu idejām.

Ļoti veselīgs un vitamīniem bagāts ēdiens ir augļu salāti. Tajos var likt visdažādāko veidu augļus un ogas, piemēram, zemenes, mellenes, avenes, melones, banānus, citrusaugļus utt. Tos var pielāgot katra individuālajai gaumei un šādu salātu pagatavošana ir pavisam ātra un vienkārša. Viss, kas jādara – jāsagriež augļi gabaliņos. Šis ēdiens ir tik piemērots brokastīm tāpēc, ka augļos ir ļoti daudz ogļhidrātu, kas dod enerģiju, kā arī šķiedrvielas, vitamīni un minerālvielas, kas ir nepieciešami imunitātes stiprināšanai un normālai organisma darbībai.

Vēl viens labs variants ir visiem labi zināmā auzu pārslu putra. Auzas ir bagātas ar šķiedrvielām, turklāt tās satur arī omega3 taukskābes un vielas, kas palīdz samazināt holesterīna līmeni. Daudzi no rīta izvēlas ēst ātri pagatavojamās pārslas, kuras tikai jāpārlej ar karstu ūdeni, bet tajās parasti ir paaugstināts cukura daudzums, turklāt tām ir daudz mazāka uzturvērtība. Vislabākās ir pilngraudu pārslas. To pagatavošana nemaz nav daudz sarežģītāka. Vispirms ir jāuzvāra ūdens vai piens un jāpievieno pārslas. Ja pati auzu pārslu putra šķiet bezgaršīga, to var papildināt ar dažādiem augļiem vai nedaudz cukuru un kanēli.
Labs brokastu ēdiens ir arī olas. Tās ir ļoti vērtīgs olbaltumvielu avots. Tās gan vajadzētu lietot uzturā tikai vārītā veidā. Ceptas olas var būtiski palielināt holesterīna līmeni un radīt aptaukošanos. Vislabāk ir ēst olas kopā ar pilngraudu maizi un dārzeņiem. Olu ir iespējams uzvārīt ļoti ātri un vienkārši – tā jāvāra 5 – 10 minūtes pēc ūdens uzvārīšanās, atkarībā no tā, kāda ir vēlamā olas cietība.

Arī jau minētā pilngraudu maize pati par sevi ir labs ēdiens brokastīm. Ja līdz šim ēdāt balto miltu izstrādājumus, kā, piemēram, smalkmaizītes, sviestmaizes, tostermaizes utt., noteikti aizvietojiet tos ar graudu maizi vai kliju maizi. Tas dos daudz vairāk enerģijas, kā arī organismam būs vieglāk šādu pārtiku pārstrādāt. No pilngraudu maizes var gatavot visu to pašu, ko no baltmaizes.

Arī daudzu iecienītās brokastu pārslas ir piemērots ēdiens brokastīm, bet ir jāprot izvēlēties pareizās pārslas. Jāpievērš uzmanība tam, lai pārslām būtu pēc iespējas lielāks šķiedrvielu īpatsvars un mazāks cukura daudzums. Vislabākās ir pilngraudu pārslas, nevis populārās kukurūzas pārslas. Pilngraudu pārslas nav tik saldas, bet tās droši var papildināt ar dažādiem augļiem un ogām.

Ļoti steidzīgajiem, kas brokastis ēd pa ceļam uz darbu labs variants ir auzu vai pilngraudu cepumi ar mazu cukura sastāvu. Šādi cepumi, līdzīgi kā jau minētās pilngraudu pārslas, satur daudz šķiedrvielu. Cepumus nav ne jāgatavo, ne pat jāliek uz šķīvja. Paēst šādas brokastis var paspēt ikviens.

No šiem visiem veselīgo brokastu variantiem, katrs var izvēlēties sev tīkamākos, tomēr ir svarīgi arī savu brokastu ēdienkarti katru dienu, vai vismaz ik pāris dienas, mainīt. Ir jāuzņem dažādas pārtikas produktu grupas, tāpēc nav ieteicams ilglaicīgi ēst vienu un to pašu ēdienu.

Kā izveidot ideālu uzkodu plati?

Ja jums ir jārīko kāds pasākums, bet nevēlaties tērēt daudz naudas pasūtot ēdienus no restorāniem, varat pats izveidot uzkodu plati. Tiesa gan, tam ir nepieciešamas šādas tādas zināšanas, jo mūsdienās cilvēku ēšanas paradumi mēdz būt ļoti savdabīgi. Uzkodu platē ir jāiekļauj produkti, kas būs piemēroti ne vien visēdājiem, bet arī veģetāriešiem un cilvēkiem ar citām īpašām diētām. Papildus tam visam, ir jāpanāk arī, ka uzkodas ir interesantas un izsmalcinātas, nevis sastāv tikai no maizītēm un salmiņos sagrieztiem dārzeņiem.

Pirmkārt vajag padomāt par veģetāriešiem un vegāniem. Šādas diētām mūsdienās ir ļoti populāras, tāpēc noteikti jāiekļauj arī ēdieni, kas nesatur dzīvnieku izcelsmes produktus, turklāt tos labprāt ēd arī visēdāji. Vegāni neēdīs arī sieru un citus piena produktus, kā arī vajadzētu pielūkot, lai veģetārās uzkodas neatrastos uz viena šķīvja ar gaļas produktiem un arī to gatavošanā netiktu izmantoti instrumenti un trauki, kuri lietoti, lai sagatavotu gaļu. Interesantas un garšīgas vegāniskās uzkodas ir, piemēram, pašu gatavoti dārzeņu čipsi, krāsnī cepti cukini vai baklažāni, marinēti dārzeņi, rieksti utt. Vegāni ēd arī sēnes, tāpēc tieši laikā būs marinēti šampinjoni vai uzkodas ar jebkurām citām sēnēm. Ja gribat īpaši pacensties varat pagatavot, piemēram, vegānu sieru no turku zirņiem vai kotletes no griķiem. Veģetāriešiem varat pasniegt arī dārzeņus ar sieru un dažādas krējuma mērces. Arī tad, ja jūs neatbalstāt vegānismu un veģetārismu, šādiem produktiem uz galda ir jābūt, lai visi būtu paēduši un apmierināti.

Ēdienos, kuros droši var izmantot gaļu un jebkurus citus dzīvnieku izcelsmes produktus var izpausties daudz radošāk. Ir neskaitāmi daudz gaļas uzkodu veidu, bet ja gribat pārsteigt viesus ar ko mazliet neikdienišķu pamēģiniet, piemēram, bekonā vai vītinātā šķiņķī ietītus žāvētus augļus vai fetas sieru. Varat iekļaut arī tradicionālās gaļas uzkodas, kā, piemēram, neliela izmēra kotletes, karbonādes, frikadeles utt. Vasarā piemērota būs dažādu veidu grilēta gaļa, kopā ar dārzeņiem un dažādām mērcēm. Arī zivju produkti un jūras veltes ir piemērotas uzkodu platēm. Ļoti garšīgas ir gan ikru, gan laša maizītes, kā arī dažādu zivju filejas. Runājot par jūras veltēm, mūsdienās aktuālas uzkodas ir dažādu veidu suši.
Nedrīkst aizmirst arī par saldajām uzkodām. Parasti saldās uzkodas aprobežojas vien ar konfektēm un saldajiem groziņiem, taču tieši saldo ēdienu gatavošanā var atrast visdažādākās variācijas. Aktuāli ir, piemēram, kēksiņi ar dažādiem pildījumiem vai glazūrām, kā arī mini siera kūciņas. Protams, vienmēr labs variants būs pasniegt visdažādākos augļus, bet lai tas neizskatītos garlaicīgi, augļus var dekorēt. Ja papildus gatavot neko nevēlaties, varat arī iztikt, arī tikai ar jau minētajiem augļiem un cepumiem.

Jāatceras, ka uzkodu daudzums ir atkarīgs no viesu skaita un pasākuma ilguma. Ja uzkodas tiek veidotas nelielu gabaliņu formā, kā visos minētajos piemēros, jārēķinās, ka viens cilvēks pāris stundu laikā apēdīs aptuveni 3 – 5 gabaliņus. Jārēķinās, lai visa pasākuma laikā būtu ko ēst, bet arī nebūtu ieteicams pārcensties, lai pēc pasākuma visu nenāktos mest laukā.

Ja ievērosiet visus minētos nosacījumus, perfektās uzkodu plates veidošanā, varat būt pārliecināts, ka viesi būs apmierināti ar ēdienu. Galvenais ir dažādība, lai ikkatrs varētu atrast kaut ko sev piemērotu, kā arī unikalitāte un spēja izcelties. Uzkodas ir tas ēdiena veids, kurā var droši likt lietā savas radošās spējas.